2023 Haugesundtur

Publisert av Rolf Lilleskjæret den 12.03.24.
Haugesundtur 2023 Glåmdal Telepensjonistforenings sommertur Årets sommertur gikk over Haukeli til Haugesund. Der ventet 3 netter på hotell Maritim. Med 53,5 mil bak oss, ble det en rolig kveld etter middag. Dag 2 hadde vi utflukt til Karmøy. Med en lokalguide om bord i bussen fikk vi med oss historie fra både Haugesund og Karmøy. Turen rundt på Karmøy gikk via Kopervik til Skudeneshavn. Der ble det en spasertur gjennom sjarmerende Søragadå – ei gate med små og store hvite hus og bugnende blomsterbed. Turen gikk videre til Åkrasanden hvor det ble mulighet til å vasse på den hvite stranda. En liten omvisning i Åkrehamn Kystmuseum ble det også tid til før vi spiste lunsj på kaien i Sævelandsvik. På vei tilbake mot Haugesund stoppet vi ved Avaldsnes kirke for å beskue Dommedagssteinen. Det ble sagt at når denne berørte kirkeveggen ble det dommedag – det er igjen noen centimeter enda! Dag 3 ble det ferjetur ut til Utsira – kommunen (øya) har ca 210 innbyggere. Det er jo alltids Utsira vi hører først om når valgresultatet er talt opp – eller at de skårer høyt på årets TVaksjon! Nå har vi vært der! Vi fikk servert lunsj på Dalanaustet – kjøttgryte med ureist kjøtt og grønnsaker! På vei tilbake til hotellet ble det også en kort tur innom Haraldstøtta. Dag 4 tar vi avskjed med Haugesund og setter kursen mot Eidfjord. Det ble tid til besøk (og shopping) hos Hardangerbestikk i Kinsarvik – og et uforglemmelig besøk på Norsk natursenter i Øvre Eidfjord, der vi fikk se flott film på 180 graders lerret, fantastisk bra film! Dag 5 er det tid for hjemreise. Vi tok en stopp ved Vøringsfossen – og fikk testet den nye trappa over fossen. Videre gikk ferden over Hardangervidda og ned Hallingdal. Vi rakk fint hjem før uværet Hans satte inn!